Istnieje możliwość płatnego pozycjonowania w wyszukiwarkach. Najpopularniejsze formy to:
Linki sponsorowane – po danym słowie kluczowym strona pojawia się w wynikach na jednym z pierwszych 3 miejsc (pierwszy wynik na rys. 14 wśród standardowych wyników wyszukiwania),
Boksy reklamowe – po danym słowie kluczowym, po prawej stronie wyników wyszukiwania umieszczany jest boks, gdzie jest link i bardzo krótki opis witryny (prawa kolumna na rys. 14).
Rysunek 14. Boksy reklamowe w Google
Koszty płatnego pozycjonowania:
OnetBoksy (połączenie linków sponsorowanych i boksów reklamowych) – działają na zasadzie aukcji, ustalamy maksymalną cenę jaką jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie w boks (ceny rzędu kilku, kilkudziesięciu groszy). Im większa stawka zostanie podana tym większa szansa, że reklama wyświetli się częściej i w bardziej widocznym miejscu wśród wyników wyszukiwania. Cena za pojedyncze kliknięcie (CPC – cost per clck), podawana przez użytkownika jest ceną maksymalną. Nie oznacza to, że aż tyle będzie płacił. System pobiera za kliknięcie tylko tyle, ile wystarczyłoby, żeby znaleźć się w tym samym miejscu. Różnica między wpisanym przez maksymalnym CPC, a faktycznie zapłaconym może być nawet. stukrotna. O tym, jakie jest szacowane faktyczne CPC dla danego słowa przy podanym maksymalnym CPC można dowiedzieć się klikając w opcję "Prognozuj liczbę odwiedzin". Ustalany jest również dzienny budżet, czyli ile maksymalnie chcemy zapłacić za kampanię.
WP – boksy reklamowe – działają podobnie jak te na Onecie.
Linki sponsorowane – opłata ze wyświetlenie linku (można podać dowolną ilość słów kluczowych). Minimalny koszt kampanii to 600 PLN. Możliwość regionalizacji – np. wyświetlanie tylko dla osób z Małopolski. Za darmo można otrzymać projekt kampanii.
Google AdWords – cennik oparty jest na systemie koszt za kliknięcie. Ułatwia to kontrolowanie kosztów i oznacza, opłaty tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na reklamę. Mechanizm podobny do tego na Onecie.
Generalnie, aby pozycjonowanie płatne przyniosło znaczące efekty, trzeba poświęcić sporą kwotę – min. kilkaset PLN miesięcznie. Jest to droga, ale skuteczna reklama firmy (sprawdziła się w portalach xtech.pl znacznie podnosząc liczbę odwiedzin).
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.