Słowa kluczowe (keywords)
Są to słowa oraz frazy według których klienci będą szukać produktów oraz firm zajmujących się np. określonymi produktami lub grupami produktów.
Słowa (frazy) kluczowe nie koniecznie muszą w 100% odzwierciedlać asortyment czy działalność firmy, mają przede wszystkim być tymi słowami, które potencjalny klient wpisze do wyszukiwarki szukając produktu lub firmy. (Muszą być oczywiście adekwatne do zawartości strony).
Przed wybraniem słów kluczowych należy:
Zastanowić się poprzez jakie słowa kluczowe strona (firma, produkt, usługa) będzie szukana przez klienta – możemy zapytać klientów,
Sprawdzić w wyszukiwarkach (np. po jakich słowach pojawiają się firmy z naszej branży),
Wziąć pod uwagę błędy (w pisowni słów kluczowych przez klienta),
Porównać słowa kluczowe z konkurencją – może nasuną się nowe pomysły,
Sprawdzić popularność konkretnych zapytań w wyszukiwarkach,
Sprawdzić własne statystyki dotyczące słów kluczowych.
Wybór słów kluczowych:
Wybierając słowa kluczowe trzeba postawić się w sytuacji klienta – zarówno tego znającego się na temacie jak i tego, który o danej dziedzinie wie nie wiele,
Dla każdej strony (kategorii produktów) wybieramy około 1-5 głównych słów (fraz) kluczowych, na których najbardziej nam zależy oraz kolejne 3-5 dodatkowych słów, które mają mniejsze znaczenie, ale również mogą być istotne dla klienta. Można na początku wybrać np. 20-30 słów i z nich wyselekcjonować 4-10 najważniejszych. Znajdując dużo słów kluczowych mogą nam przyjść nowe pomysły,
Klient szuka konkretnego produktu lub korzyści, które ten produkt mu dostarczy. Nie ma sensu pozycjonować słów kluczowych, które są nazwą firmy lub nazwą specyficznych produktów (wyjątek jest w przypadku, gdy marka jest bardzo znana – np. coca-cola, junkers, adidasy itp.). Jeżeli internauta wie o firmie to porostu wejdzie na jej stronę, a nie będzie szukał jej w wyszukiwarce,
Rzadko szukane są pojedyncze słowa, częściej dwu-członowe frazy (czasami trój-członowe) – na nich należy się skupić. Należy pomyśleć nad różnymi kombinacjami słów. Jest to bardzo ważne gdyż klient będzie starał się zawęzić wyniki wyszukiwania,
Nie wolno umieszczać słów kluczowych, których nie ma w treści dokumentu. Jeśli w metatagu KEYWORDS umieścimy dane słowo kluczowe to musimy je potem zamieścić na stronie,
Należy pamiętać, że w oparciu o wybrane słowa kluczowe będziemy tworzyć treść strony,
Wybrane słowa kluczowe będą się musiały również znaleźć (przynajmniej te najważniejsze) w <TITLE> i <DESCRIPTION>.
Narzędzia do wyszukiwania słów i fraz kluczowych:
http://www.wordtracker.com - trzeba się najpierw zarejestrować. Podawane są sugestie słów związanych z danym biznesem oraz dodatkowe słowa, które można z nimi połączyć
http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/
http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/
https://adwords.google.com/select/KeywordSandbox
http://boksy.onet.pl/ranking.html - pokazuje dzienną ilość wyświetleń danego słowa oraz słów pokrewnych w wyszukiwarce Onet.
Dane z pierwszych trzech nie odnoszą się bezpośrednio do Polski, ale Wordtracker może być naprawdę bardzo pomocny. Również narzędzie Google jest bardzo dobre.
Tylko portal onet.pl udostępnia narzędzie, dzięki któremu można sprawdzić średnią dzienna ilość wyświetleń danego słowa oraz słów pokrewnych.
Zalecana częstotliwość słów kluczowych to około 3-7%, maksymalnie 9% (jest to stosunek słów kluczowych do wszystkich słów).
Narzędzia do określania częstotliwości słów kluczowych:
Keyword density analyzer: http://www.webjectives.com/keyword.htm
KeywordCount: http://www.KeywordCount.com
Analiza słów kluczowych:
http://www.keywordcount.com,
http://www.webjectives.com,
http://www.widexl.com (ciekawa analiza meta tagów).
Zalecenia dodatkowe:
Warto część słów wprowadzić bez polskich znaków, a jeśli są np. anglojęzyczne to ich polski odpowiednik (jeśli wcześniej ustalimy, że jest on wyszukiwany), również słowa inaczej pisane niż wymawiane.
Słowa ustawiamy w kolejności od najbardziej do najmniej ważnych,
Należy unikać powtórzeń, ale słowo może (maksymalnie) wystąpić 3-4 razy w różnych frazach (chodzi tu o tag „keywords”)
W sumie 75 - 125 znaków (może być więcej).
Należy unikać „stop words” – czyli np. „i”, „do”, „lub”, „na” itp. Wyszukiwarki pomijają te słowa, a na naszej stronie zajmują cenne miejsce – np. w tagu KEYWORDS.
Słowa kluczowe powinny zostać rozmieszczone zgodnie ze wskazówkami przedstawionymi w poprzednim podrozdziale.
Wielkie dzięki za: http://boksy.onet.pl/ranking.html .Wszyscy mówią o narzędziach Google'a, a Polacy wszak nie gęsi... W ogóle artykuł ciekawie napisany, wiele wiadomości w jednym miejscu zebranych.
skomentowano: 2011-04-27 18:07:28 przez: Marek
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.