www.eprace.edu.pl » pozycjonowanie-stron-www » Techniki pozycjonowania – projektowanie stron przyjaznych wyszukiwarkom i katalogom » Projekt witryny – wstęp do optymalizacji

Projekt witryny – wstęp do optymalizacji

Kryteria oceny strony

Witryna powinna być przede wszystkim czytelna i przyjazna użytkownikowi. Jest to punkt wyjścia do stworzenia serwisu przyjaznego również wyszukiwarkom oraz katalogom.

Oto krótka charakterystyka pięciu podstawowych zasad projektowania witryn. Zasady te łączą się dużej mierze z zagadnieniami użyteczności (web usability) i dostępności (web accessibility) stron internetowych, które jednak nie są tematem niniejszej pracy.


  1. Czytelność

Nie chodzi tutaj o możliwość przeczytania zawartości strony na komputerze projektanta. Czytelność jest tu rozumiana jako możliwość poprawnego wyświetlenia witryny pod różnymi przeglądarkami, systemami operacyjnymi, na różnym sprzęcie. To wszystko jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o dodawanie witryn do katalogów. Nigdy nie wiemy jaką konfiguracją oprogramowania i sprzętu dysponuje redaktor. Jeśli strona okaże się nieczytelna to z pewnością nie zostanie umieszczona w katalogu. Użytkownik również niechętnie będzie odwiedzał stronę, która nie wyświetla się poprawnie.


  1. Łatwy, intuicyjny mechanizm nawigacji

Nawigacja powinna umożliwiać użytkownikowi szybkie dotarcie do zasobów witryny.

Internauta zawsze powinien wiedzieć, w jakiej części witryny się znajduje. Powinien mieć dostęp do wyszukiwarki, strony głównej, strony pomocy z dowolnego miejsca witryny. Ważne jest również umieszczenie mapy strony, co będzie również pomocne dla robotów internetowych. Intuicyjny i standardowy mechanizm nawigacji będzie ważny szczególnie dla mniej doświadczonych użytkowników Internetu.


  1. Konsekwentny układ i wygląd

Elementy takie jak zdjęcia, elementy graficzne, czcionki, kolory, schemat nawigacji powinny być konsekwentnie stosowane na wszystkich stronach witryny. Ta spójność ułatwi użytkownikowi orientację i sprawi, że będzie się czuł swobodnie. Oczywiście wszystko to będzie ważne podczas decyzji redaktora o dodaniu witryny do katalogu.


  1. Szybkie ładowanie

Internauci (także redaktorzy katalogów) korzystają nie tylko z szybkich stałych łączy lecz również ze znacznie wolniejszych połączeń modemowych. Dlatego zawsze należy projektować witrynę tak, aby ładowała się szybko (można tu przyjąć granicę 30 sekund) w przypadku korzystania z modemu. Należy zatem m.in. unikać grafik i animacji dużych rozmiarów, a obrazy starać się wykorzystywać wielokrotnie. Czas ładowania się strony ważny jest również dla widoczności w wyszukiwarkach – jeśli robot internetowy dotrze do strony i prosi serwer o jej przesłanie, a strona ładuje się zbyt długo lub serwer udziela spóźnionych odpowiedzi to strona może nie zostać umieszczona w bazie stron danej wyszukiwarki.


  1. Możliwość łatwego odnalezienia witryny w sieci

Zasada ta dotyczy kilku aspektów. Po pierwsze witryna powinna mieć intuicyjny adres – przykładowo polska firma o nazwie „Hektor” powinna mieć adres www.hektor.pl, adres www.hektor-nalepszy.sklep.net będzie gorszym, mniej intuicyjnym adresem na dodatek gorzej ocenionym przez roboty internetowe (dla polskich stron preferowana jest domena „pl”).

Użytkownicy powinni również móc w łatwy sposób znaleźć poszukiwane produkty lub usługi – nikt nie będzie prowadził żmudnych poszukiwań. Wyszukanie informacji nie powinno internaucie zająć więcej niż 7 – 8 kliknięć. Poprawna ekspozycja produktów i usług będzie kolejnym istotnym czynnikiem dla redaktora danego katalogu. Konieczne jest również umieszczenie łatwo widocznych danych kontaktowych (np. w stopce, w dziele „o firmie” czy w dziale „kontakt”)

Warto umieścić np. sekcję najczęściej zadawanych pytań (FAQ) – często podobne zapytania internauci zastosują podczas korzystania z wyszukiwarki. Posiadając stronę FAQ zaindeksowaną przez robota internetowego danej wyszukiwarki będzie szansa, iż strona pojawi się w miarę wysoko w wynikach wyszukiwania (jeśli spełnione zostaną oczywiście inne warunki, o których będzie mowa w dalszej części pracy).

Komponenty składowe stron

Ze strukturą witryny łączą się również pojęcia komponentów składowych stron.

Wyróżniamy trzy rodzaje komponentów: tekstowy, łączy oraz popularności. Oto ich krótka charakterystyka:

Komponent tekstowy

Dotyczy on umieszczenia na stronie odpowiedniej ilości słów (w odpowiednich miejscach na stronie), które docelowi odbiorcy będą wpisywali do wyszukiwarki, poszukując tej strony.

Komponent łączy

Ważny jest odpowiedni sposób połączenia ze sobą stron w obrębie witryny. Umożliwi on robotowi internetowemu dotarcie do wszystkich stron witryny i wpłynie pozytywnie na pozycję rankingową.

Komponent popularności

Wiąże się z zapewnieniem wielu odnośników do pozycjonowanej strony. Im strona linkująca jest bardziej popularna i związana z tematem pozycjonowanej strony tym lepiej. Należy także dodać stronę do katalogów internetowych.

Sposoby budowy powyższych komponentów przedstawione zostaną w dalszej części tego rozdziału.

Wnioski dotyczące projektu witryny

Na projekt zoptymalizowanej witryny składa się spełnie nie zdefiniowanych postulatów oraz osiągnięcie odpowiedniego udziału przedstawionych komponentów składowych.

Przestrzeganie powyższych wskazówek w połączeniu z zagadnieniem optymalizacji kodu pod kątem wyszukiwarek pozwoli stworzyć witrynę przyjazną zarówno wyszukiwarkom i redaktorom katalogów, jak i użytkownikom końcowym.

Zasady optymalizacji kodu omówione są w dalszej części tego rozdziału.

Dodatkowo korzystając z zasad „web usablility” oraz „web accessability” możliwe jest stworzenie serwisu doskonale zaprojektowanego dla wszystkich odbiorców.



komentarze

Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.