Zadaniem wyszukiwarek jest dostarczenie jak najlepszych wyników przeszukiwania Internetu. Usługi pozycjonowania stron powinny zmierzać to tego samego celu – lepszego indeksowania zasobów oraz trafniejszych wyników poszukiwań.
Istnieje kilka podstawowych zasad związanych z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Ich przestrzeganie świadczy o profesjonalizmie oraz jakości świadczonych usług. Oto najważniejsze z nich:
Nie działanie na szkodę klienta – nie można stosować działań nieetycznych, które mogą prowadzić nawet do trwałego usunięcia strony z indeksu wyszukiwarki lub katalogu.
Takie działania to:
Tworzenie kodu HTML wbrew specyfikacji języka hipertekstowego, dostępnej pod adresem http://www.w3.org/, tak aby oszukiwać mechanizmy wyszukiwawcze – na przykład nadmierne, nieuzasadnione wykorzystanie znaczników <H1>
Manipulacja słowami kluczowymi:
Nadmierne umieszczanie ich w treści strony tylko po to, aby uzyskać większe nasycenie słów – na przykład nielogiczne akapity tekstu, treść w postaci słów kluczowych oddzielonych przecinkami,
Umieszczanie ich w meta tagach niezgodnie z ich przeznaczeniem lub tworzenie własnych meta tagów do tego celu,
Umieszczanie ich w komentarzach i innych fragmentach kodu, niewidocznych dla wszystkich użytkowników odwiedzających stronę (np. ukryte warstwy, warstwy przesunięte poza ekran monitora, tekst w kolorze tła),
Wykorzystywanie słów kluczowych nieadekwatnych do zawartości merytorycznej witryny, naruszających dobre imię i prywatność osób fizycznych oraz nazw firm, organizacji i znaków handlowych niedotyczących witryny, a w przypadku znaków chronionych – wykorzystywanie ich wbrew woli właściciela.
Rejestracja w wyszukiwarkach i katalogach:
Stron o identycznej lub prawie identycznej treści pod kilkoma różnymi adresami internetowymi (domenami),
Tych samych stron pod inną nie mającą odzwierciedlenia w zawartości merytorycznej witryny (np. tytułowanie postaci „ABC...”, „123 ...”),
Z wykorzystaniem nieprawdziwych, nie odpowiadających zawartości merytorycznej witryny informacji (zbyt długie lub nieprawdziwe opisy, podawanie nieistniejących adresów email w formularzach rejestracyjnych, brak zgodności strony z kategorią tematyczną i wersją językową katalogu).
Prezentowanie innego kodu źródłowego strony robotom indeksującym, a innego użytkownikom – w szczególności redaktorom katalogów na czas rejestracji wpisu – do osiągnięcia wyższych pozycji (jest to tzw. „cloaking”)
Opracowanie zoptymalizowanych stron internetowych przeznaczonych wyłącznie dla robotów, na których następuje natychmiastowe przekierowanie na docelową stronę serwisu („doorway pages”). Przyjmuje się, że dopuszczalny minimalny czas przekierowania wynosi 30 sekund.
Przywłaszczenie całości lub części chronionego lub zoptymalizowanego kodu HTML z innych witryn internetowych. Powielanie kodu HTML własnego serwisu i tworzenie stron nieniosących ze sobą wartości dodanej dla odwiedzających je użytkowników, a w szczególności:
Tworzenie stron zawierających specjalnie spreparowany tekst tworzący pewne logiczne fragmenty ze zwrotami spamowymi („weaving”, „dilution”, „phrase stitching”)
Tworzenie stron zawierających specjalnie spreparowany tekst składający się z niepowiązanych między sobą logicznie wyrażeń i treści spamowych („dumping”)
Tworzenie stron zawierających tylko i wyłącznie odnośniki do innych stron
Tworzenie stron wyświetlających tylko i wyłącznie inne strony w ramce/ramkach
Tworzenie poddomen dla sekcji serwisu, które nie posiadają odrębnych, kluczowych funkcjonalności lub nie stanowią bogatego i unikalnego pod względem merytorycznym źródła informacji
Tworzenie serwisów i stron internetowych zawierających odnośniki do danego serwisu w celu zwiększenia ich ilości (zwiększenie wartości parametru "link popularity") i poprawienia pozycji serwisu w rankingach systemów wyszukiwawczych.
Nie zmniejszanie funkcjonalności strony,
Przestrzeganie regulaminu wyszukiwarek oraz katalogów, a w przypadku zmian w regulaminach jak najszybsze dostosowane się do nowych zasad. W przypadku wątpliwości co do interpretacji jakiegokolwiek punktu regulaminu specjalista powinien podjąć działania zmierzające do ich wyjaśnienia, przed podjęciem jakichkolwiek dalszych kroków związanych z pozycjonowaniem.
Nie wprowadzanie w błąd użytkowników – na przykład pozycjonowanie strony na słowo, niezwiązane z treścią strony,
Nie obrażanie użytkowników,
Przestrzeganie przepisów prawa – praw autorskich, zasad umieszczania marek czy znaków handlowych,
Nie przywłaszczanie pracy innych osób bez zgody odpowiednich osób,
Przedstawienie rzetelnych informacji co do własnego wykształcenia, certyfikatów, umiejętności, doświadczenia czy wykorzystywanych standardów,
Przedstawienie harmonogramów działania, efektów działalności, listy klientów,
Równorzędne traktowanie konkurujących ze sobą klientów – zakaz „specjalnego” traktowanie jednego z nich w zamian za dodatkowe korzyści,
Składanie realnych deklaracji – nikt nie może zagwarantować pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania, gdyż nie ma na to bezpośredniego wpływu. Zakaz deklarowania zbyt szybkich wyników – trzeba tutaj uwzględnić m.in. specyfikację strony WWW czy działania konkurencji,
Przedstawienie zastosowanych technik pozycjonowania na każde życzenie klienta oraz informowanie klienta o prowadzonych działaniach – np. o opisach umieszczanych w katalogach,
Raportowanie efektów prowadzonych działań,
Ochrona prywatności i anonimowości klienta – zachowanie poufności informacji, które nie są dostępne publicznie,
Dołożenie wszelkich starań, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, oczywiście w ramach dozwolonych technik pozycjonowania. Śledzenie narzędzi do przeszukiwania Internetu oraz mechanizmów działania wyszukiwarek.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.