Na rynku istnieje wiele firm oferujących systemy monitoringu odwiedzin na stronach WWW. Poniżej przedstawione zostanie porównanie dwóch systemów: darmowego stat4u oraz płatnego stat.pl.
Stat4u
Serwis internetowy stat4u jest programem do generowania statystyk odwołań do stron WWW. Wypełniany jest odpowiedni formularz, gdzie podawany jest między innymi adres email, na który przesyłany jest odpowiedni kod HTML. Jest on wklejany przez użytkownika na stronę, dla której ma być naliczana statystyka odwiedzin. Od tej pory można dokładnie śledzić oglądalność serwisu Internetowego. System Stat4u umożliwia poznanie takich informacji jak np:
Liczba odwiedzających (w poszczególnych dniach, miesiącach, w weekendy itp.),
Data i godzina oraz nazwa lub adres komputera, z którego wchodził oglądający,
Ilość unikalnych użytkowników,
Zestawienia geolokalizacyjne,
Przeglądarki i systemy operacyjne użytkowników,
Najczęstsze słowa i frazy kluczowe wpisywane do wyszukiwarek, po których znaleziono stronę,
Oraz wiele innych informacji oraz ich zestawień.
System jest bezpłatny, lecz istnieje również płatna wersja systemu – stat4u PRO – nie wymaga ona umieszczania logo na stronach i nie emituje reklam. Funkcje dostępne w wersji komercyjnej są identyczne jak w wersji darmowej.
Program nie ma jednak atrakcyjnego graficznie interfejsu – wszystkie dane przedstawiane są na jednej stronie www w postaci tabelek i wykresów, takich jak przedstawiony poniżej:
Rysunek 19. Fragment interfejsu systemu stat4u
Stat.pl
Jest to system dla tych, którzy chcą w łatwy i czytelny sposób mieć ciągłe dane o ruchu na swojej witrynie. Pozwala zoptymalizować witrynę pod kątem uprawnień dla poszczególnych użytkowników. System nie wymaga dodatkowego sprzętu ani oprogramowania.
Pozwala monitorować zarówno małe witryny jak i te największe. Istnieje również możliwość monitorowania witryn wykonanych w technologii Flash. Witryny mogą być wykonane w technologiach takich jak: HTML, ASP, PHP, JSP.
System dostarcza takich informacji jak:
Ilość odsłon, wizyt,
Ilość unikalnych wizyt,
Jaki był czas pozostawania na stronach,
Jakie pliki użytkownicy ściągnęli na swój komputer,
Ilu użytkowników odwiedziło bezpieczne strony witryny (SSL),
Skąd trafili użytkownicy – np. bezpośrednio, przez wyszukiwarki, katalogi internetowe, z innych stron,
Jakie słowa kluczowe zostały użyte w wyszukiwarkach, aby trafić na witrynę,
geolokalizacja – miasta, województwa, państwa, kontynenty z których pochodzą użytkownicy,
Systemy operacyjne, przeglądarki, wersje językowe, rozdzielczości, liczba kolorów,
Szerokość wizyty – stosunek liczby stron witryny, które użytkownik odwiedził podczas wizyty, do ogólnej liczby stron witryny. Szerokość wyrażana jest procentowo (w rozbiciu na wybrany okres czasu) w odniesieniu do wszystkich stron witryny,
Głębokość strony w wizycie – liczba stron odwiedzonych przez użytkownika przed dotarciem na poszukiwaną przez niego podstronę,
Ścieżka wizyty - jest to ciąg podstron odwiedzonych po sobie przez jednego użytkownika podczas trwania jednej wizyt,
Ranking ścieżek wizyt, czyli ścieżki, jakimi użytkownicy poruszają się po serwisie. Są one pokazywane w postaci list skryptów odpowiadających stronom, które były kolejno odwiedzane przez użytkowników w trakcie wizyt,
Profil wizyty – zbiór stron, które użytkownik odwiedził w trakcie wizyty. W odróżnieniu od statystyki "Ścieżki wizyt", nie są tutaj brane pod uwagę kolejność odwiedzania stron oraz fakt kilkukrotnego odwiedzenia danej strony.
Interfejs został stworzony w technologii Macromedia Flash i aby z niego korzystać wystarczy przeglądarka internetowa z zainstalowanym pluginem Flash w wersji 6.
Dane są przedstawione w czytelny sposób i bardzo łatwo do nich dotrzeć.
Poniżej widoczny jest fragment przedstawiający odsłony względem województw:
Rysunek 20. Fragment interfejsu systemu stat.pl
Aby skorzystać z systemu Należy wypełnić formularz rejestracyjny. Następnie tworzone są odpowiednie skrypty JavaScript. Każdy skrypt należy wkleić do kodu strony internetowej (w obrębie sekcji body, lub bezpośrednio w pliku „swf” w przypadku stron wykonanych w technologii flash), która ma być monitorowana. Jeżeli dany skrypt zostanie wklejony do kilku stron to w systemie te strony będą traktowane jak jedna strona.
Aby wejść do systemu można zalogować się na stronie stat.pl. Można również na własnej witrynie umieścić link do systemu z odpowiednimi parametrami (będą one widoczne w adresie przeglądarki, gdyż system ma interfejs webowy). Ważne jest tutaj, aby dać użytkownikom odpowiednie uprawnienia.
Obecnie istnieje kilka wersji systemu:
stat PBI – wersja darmowa, przeznaczona dla stron domowych, hobbystycznych, blogów. Składa się na nią niezależne monitorowanie 2 stron (grup stron), promocja witryny poprzez ranking, logo i ankiety, brak reklam komercyjnych. W tej wersji są dostępne 129 statystyk,
statOptimum – wersja płatna 120 PLN rocznie dla witryn o oglądalności do 100 000 odsłon miesięcznie. W ofercie jest niezależne monitorowanie 30 stron, monitorowanie FLASH, brak reklam i ankiet, brak obowiązku umieszczenia logo stat.pl oraz14 dni bezpłatnego okresu testowego. Nadaje się szczególnie dla małych i średnich firm, dla wortali temetycznych. W tej wersji dostępne jest 139 statystyk oraz statystyki QuickStats - możliwość szybkiego uzyskania informacji liczbowych pod względem najważniejszych parametrów z całej witryny ogółem oraz w podziale na poszczególne strony,
statBiznes – oferta dla dużych witryn firmowych, sklepów internetowych, agencji interaktywnych, portali. W ramach tej wersji jest niezależne monitorowanie 100 stron, analiza zachowania użytkownika, monitoring PHP, ASP, stron szyfrowanych, SSL, monitorowanie FLASH, kliknięć w linki. Do dyspozycji jest 14 dni bezpłatnego okresu testowego, pełna funkcjonalność statystyk oraz integracja z CMS. StatBiznes to około 170 statystyk oraz QuickStats. Abonament roczny waha się między 600 a 6000 PLN rocznie w zależności od ilości odsłon,
statBiznesPRO – jest to oferta dla e-commerce, będąca rozszerzeniem statBiznes. W ramach tej wersji dostępnie jest jest niezależne monitorowanie 200 stron, analiza zachowania użytkownika, monitoring FLASH, kliknięć w linki, monitoring PHP, ASP, stron szyfrowanych SSL oraz 14 dni bezpłatnego okresu testowego. Dostępna jest pełna funkcjonalność statystyk. Możliwa jest również integracja z CMS. Cena waha się między 900 a 9000 PLN rocznie.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.