www.eprace.edu.pl » pozycjonowanie-stron-www » Analiza statystyk i utrzymanie pozycji rankingowej » Analiza logów serwera

Analiza logów serwera

Logi serwera są to pliki tekstowe (dla dużych serwisów mających kilkaset tysięcy odsłon mają one kilkadziesiąt megabajtów), w których zapisywane są informacje o całym ruchu na witrynie. Są tam informacje o pobraniu z serwera każdego elementu - pliku html, obrazka, dźwięku; informacje o IP użytkownika i wiele innych. Angażując się przykładowo w reklamę bannerową można na podstawie analizy logów zbadać jej skuteczność. Aby analiza logów miała sens, ilość zgromadzonych informacji musi być odpowiednio duża.

Popularne płatne programy do analizy logów to WebTrends, Analog czy NetTracker.

Analiza logów serwera ma jeden duży minus – należy pomijać (wykorzystując dany program podając odpowiednie IP) wizyty robotów internetowych, które generują „sztuczny” ruch na stronach – trzeba zatem samodzielnie tworzyć bazę IP robotów.

Program WebTrends pokazuje wiele informacji takich jak np. liczbę odwiedzin w poszczególnych okresach, wyszukiwarki które przekierowały na naszą stronę czy system operacyjny użytkownika (podobne informacje jak w przypadku instalowania skryptów na stronach).

W dziale IT firmy Astor przeprowadzono badanie porównujące działanie dziewięciu programów analizujących logi. Wynik był dość zaskakujący, gdyż różnice między poszczególnymi danymi wynosiły do 20 – 30 %.

Darmowe programy tego typu zwykle mają niezbyt atrakcyjny webowy interfejs graficzny. Dlatego niewskazane jest zamieszczanie na witrynie linku do tego interfejsu. Graficznie w miarę dobrze prezentuje się jedynie program AWStats. Problem pojawia się również z uprawnieniami w momencie, gdy chcemy użytkownikom pokazać tylko niektóre dane.

Jednak mimo tych minusów analiza logów jest wręcz niezbędna dla wewnętrznych potrzeb serwisu (jak chociażby wspomniana analiza kampanii bannerowych).



komentarze

Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.