www.eprace.edu.pl » pozycjonowanie-stron-www » Techniki marketingowe stosowane w Internecie » Rodzaje form reklamowych w Internecie

Rodzaje form reklamowych w Internecie

Początkowo formy reklamowe, przypominały reklamy prasowe – to użytkownik decydował czy skupić wzrok na reklamie – np. na bannerze. Następnie pojawiły się formy typu „pull” – związane to było z powstaniem nowych technologii (np. technologii Flash). Zmuszają one internautów do chwilowej przerwy i oglądnięcia reklamy pojawiającej się na ekranie na pierwszym planie.

Obecnie istnieje wiele form reklamowych, najpopularniejsze z nich przedstawione zostaną poniżej.

Formy bannerowe – są to prostokątne reklamy graficzne umieszczane w konkretnym miejscu strony WWW. W grupie tej można wyróżnić:

Bannery powinny szybko się wczytywać, ich rozmiar powinien mieścić się w granicach 10 do 15 kB. Badania skuteczności bannerów wskazują, że współczynnik click-through (stosunek wejść na stronę do kliknięć bannera) wynosi około 0,5 - 2% i ciągle spada. Zatem celem reklamy bannerowej staje się głównie oddziaływanie na świadomość użytkowników.

Wniosek nasuwa się więc sam. Bannery stosujemy obecnie do prowadzenia kampanii promocyjnych mających na celu wzrost świadomości marki lub produktu. Jeśli firma chce cokolwiek sprzedać, musi odwołać się do reklamy tekstowej.

Reklamy typu „pop” – pojawiają się w osobnym oknie przeglądarki, podczas wizyty użytkownika na witrynie internetowej. Dzielimy je na:

Reklamy na warstwiepojawia się bezpośrednio na stronie, w osobnej, nałożonej warstwie. Mimo, że pojawia się bez otwierania dodatkowych okien, postrzegana jest jako inwazyjna – dlatego powinna być stosowana niezbyt często. Zwykle są to reklamy wykonane w technologii flash. Rodzaje reklam w warstwie:

Reklamy „wysyłane” użytkownikom:

Pozycjonowanie w wyszukiwarce – (SEO - Search Engine Positioning) polega na zbudowaniu strony (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek) w taki sposób, aby dla najbardziej popularnych słów kluczowych związanych z tematyką strony, umieścić ją wśród pierwszych wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki. Jest to reklama tekstowa, opis i link do serwisu znajdzie się na stronie wyników wyszukiwarki. Pozycjonowanie to przykład reklamy typu „pull” – dociera ona tylko do osób zaintere­sowanych daną tematyką. W Polsce jest wykorzystywa­ne na wielokrotnie mniejszą skalę niż na świecie.

Reklama kontekstowa w wyszukiwarce – związana z pozycjonowaniem. Jest to system promocji konkretnych np. produktów. Przykładem takiej reklamy są „boksy reklamowe”. Link do strony z krótkim opisem produktu pojawia się w specjalnie wyróżnionym miejscu po wpisaniu do wyszukiwarki przez internautę danego słowa kluczowego. Lista słów kluczowych ustalana jest przez klienta, który tworzy i zarządza reklamą.

Akcje sponsoringowe – obejmują nietypowe działania marketingowe w Internecie – np. artykuły sponsorowane, prezentacje logo, konkursy, łączenie wielu form reklamowych. Jest to bardzo dynamicznie rozwijająca się kategoria.

Reklama w serwisach branżowych – polega na zarejestrowaniu firmy w serwisie branżowym(wortalu). Serwis pozwala firmom zaprezentować własną ofertę w zakresie produktów i usług (aplikacji, szkoleń i innych) dla wybranych kategorii danej branży. Ma ona na celu porządkowanie informacji z branży oraz ułatwianie kontaktów handlowych. Serwisy branżowe umożliwiają dwa warianty uczestnictwa, na przykładzie serwisów xtech.pl są to:

Dodatkowo istnieje możliwość dalszej reklamy na stronach serwisu jako np. partner serwisu, firma tygodnia, produkt tygodnia, pole tygodnia itp. Są to reklamy m.in. w postaci buttonów i bannerów oraz w newsletterze.

Zaletą tego typu serwisów jest fakt, iż są one specjalistyczne oraz skierowane zarówno do firm z branży jak i do ich klientów. Bardzo skuteczny jest również mechanizm zapytań ofertowych umożliwiający klientom dotarcie do wielu firm poprzez wypełnienie jednego formularza.

Ogłoszenia – tekstowe ogłoszenia, często opatrzone grafiką umieszczane w Internetowych serwisach ogłoszeniowych (np. gratka.pl, trader.pl, aaaby.pl). Obecnie mamy do czynienia z migracją ogłoszeń z prasy do sieci. IAB szacuje, że w styczniu 2007 roku liczba użytkowników w serwisach ogłoszeniowych wyniesie 3 miliony.

Udział form reklamowych w Internecie

W roku 2005 istotny wzrost udziału wydatków na reklamę zanotowała reklama toplayer oraz reklama w wyszukiwarkach. Tylko w ciągu roku był to wzrost rzędu 5%. Na szczególną uwagę zasługuje ta druga, gdyż jest jednocześnie tanią i skuteczną formą reklamy. Systematycznie spada udział bannerów oraz e-mailingu. Reklamy typu pop-up i pop-under były źle postrzegane przez internautów, dlatego zostały prawie całkowicie zarzucone.

Rysunek 6. Formy reklamowe w Internecie

Źródło: IAB Polska



komentarze

Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.