Dostęp do Internetu na świecie
W roku 2005 dostępu do Internetu posiadało około 15,7 % ludzkości, czyli ponad miliard osób. Najwięcej internautów jest w Azji – ponad 364,2 milionów. W Europie liderami są państwa skandynawskie – przykładowo Szwecja i Finlandia – w tych państwach z Internetu korzysta odpowiednio 68 i 70% populacji. Oprócz wymienionych powyżej krajów w Europie najwięcej internautów pochodzi z Niemiec – 48,7 milionów. Kolejne miejsca zajmują Brytyjczycy (37,8 milionów), Włosi (28,8), Francuzi (26,2). Polacy z 10,6 milionami internautów zajmują 7 miejsce.
Tabela 1. Dostęp do Internetu na świecie
Region/Państwo | Liczba internautów (mln) | Procent populacji | Wzrost liczby internautów (2000-2005) |
Afryka | 22,7 | 2,5% | 403% |
Azja | 364,2 | 9,9% | 218% |
Europa | 290,1 | 35,9% | 176% |
Środkowy Wschód | 18,2 | 9,6% | 454% |
Ameryka Północna | 225,8 | 68,1% | 108% |
Ameryka Południowa | 79,0 | 14,3% | 337% |
Australia i Oceania | 17,6 | 52,9% | 132% |
Świat | 1018,0 | 15,7% | 182% |
Węgry | 3,0 | 30,3% | 326% |
Czechy | 4,8 | 47,0% | 380% |
Słowacja | 2,2 | 42,3% | 250% |
Polska | 10,6 | 27,8% | 278% |
Irlandia | 2 | 50,7% | 162% |
Finlandia | 3,2 | 62,5% | 70% |
Szwecja | 6,8 | 74,9% | 68% |
Holandia | 10,8 | 65,9% | 177% |
Hiszpania | 17,1 | 38,7% | 218% |
Francja | 26,2 | 43,0% | 208% |
Włochy | 28,8 | 48,8% | 118% |
Wlk. Brytania | 37,8 | 62,9% | 145% |
Niemcy | 48,7 | 59,0% | 103% |
Unia Europejska | 230,0 | 49,8% | 147% |
Źródło: Internet World Stats
Analiza powyższych danych pokazuje, iż liczba internautów systematycznie rośnie. Na świecie w latach 2000 – 2005 liczba ta wzrosła o około 182%. Nic nie zapowiada, alby ta tendencja miała ulec zmianie. Prognozy dla Polski są optymistyczne – w drugiej dekadzie liczba internautów powinna przekroczyć 50% mieszkańców kraju.
Na szczególną uwagę zasługuje znaczny wzrost użytkowników Internetu w krajach rozwijających się takich jak Polska, Węgry, Czechy czy Słowacja.
Mimo przygaśnięcia bumu Internetowego, który miał miejsce w drugiej połowie lat 90-tych w Stanach Zjednoczonych i który odbił się szerokim echem w Europie, Internet i usługi z nim związane rozwijają się w znakomitym tempie. Przykładem może być tu chociażby duża liczba sklepów internetowych, portali czy wortali, które powstały w ostatnich latach.
Wzrost liczby internautów sprzyja rozwojowi rynku reklamy internetowej – reklamodawcy będą w stanie dotrzeć do większej ilości osób.
Dostęp do Internetu w Polsce
Na wstępie krótkiej analizy rynku reklamy internetowej warto przedstawić, jakie są możliwości dotarcia do użytkowników. Obecnie (dane za rok 2005) odsetek Polaków korzystających z Internetu wynosi około 28%. Odsetek ten systematycznie rośnie, jednak dynamika przyrostu nowych użytkowników nieznacznie spadła w ostatnich latach. Jest to spowodowane znacznym nasyceniem rynku usług internetowych w dużych miastach. W miastach powyżej 500000 mieszkańców dostęp do Internetu posiada 38,5 % mieszkańców, podobnie w miastach powyżej 200000 – odsetek wynosi 34,9% (dane: Megapanel PBI/Gemius)
Rysunek 1. Odsetek Polaków z dostępem do Internetu
Źródło: SMG/KRC Net Track
Prognoza Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU) zakłada, iż uzyskanie dostępu do Internetu przez 50% Polaków będzie możliwe najwcześniej w roku 2010. Jednak spadająca dynamika dostępu sprawia, że ta prognoza może nie być możliwa do zrealizowania. Prognoza została sporządzona w 2003 roku i zakładała na rok 2005 współczynnik dostępu do Internetu na poziomie 30% (faktyczne dane to 28%).
Rysunek 2. Prognoza – odsetek osób mających dostęp do Internetu w Polsce
Źródło: ITU
Wydatki na reklamę online w Polsce
Rynek reklamy internetowej w Polsce rozwija się niezwykłe dynamicznie – dynamika w roku 2004 wyniosła aż 74%. W roku 2005 co prawda spadła ona do poziomu 58,2%, lecz jest to również znakomity wynik, gdyż wydatki na reklamę wyniosły 140 milionów złotych. IAB (Interactive Advertising Bureau) szacuje, iż przez kolejne 2 lata dynamika utrzyma się na poziomie z 2005 roku, a wydatki na reklamę osiągną poziom blisko 300 milionów złotych w roku 2007.
Rysunek 3. Wydatki gotówkowe na reklamę internetową w mln złotych (bez barterów)
Źródło: IAB Polska (* – dane szacowane)
Internet jest obecnie najszybciej rozwijającym się medium reklamowym. W roku 2005 tylko Outdoor oraz Internet rozwijały się szybciej niż średnia rynku, która wyniosła 13,5%. Szacunki IAB Polska mówią, że w ciągu najbliższych 3 lat wydatki na reklamę online mogą osiągnąć poziom 7%.
Tabela 2. Dynamika wzrostu wydatków na reklamę
2003 | 2004 | 2005 | Zmiana 04/05 | |
Telewizja | 51,3% | 49,9% | 49,2% | – 0,7 |
Magazyny | 18,0% | 16,2% | 15,7% | – 0,5 |
Dzienniki | 13,5% | 14,6% | 14.4% | – 0,2 |
Outdoor | 8,2% | 8,5% | 9,4% | + 0,9 |
Radio | 6,6% | 7,8% | 7,6% | – 0,2 |
Inernet | 1,3% | 2,0% | 2,7% | + 0,7 |
Kino | 0,9% | 1,0% | 1,0% | 0,0 |
Źródło: Starlink
W 2005 roku wszyscy główni udziałowcy rynku reklamowego w Polsce zanotowali wzrost dynamiki przychodów. Reklama internetowa pozostawiła inne media daleko w tyle – jej dynamika wyniosła blisko 60%, kolejne miejsce zajął Outdoor (reklama zewnętrzna) z dynamiką nieznacznie powyżej 26,1%.
Rysunek 4. Dynamika wzrostu rynku reklamowego
Źródło: Starlink
Na podstawie powyższych danych możemy prognozować dalszy dynamiczny wzrost reklamy online. Doświadczenia innych krajów europejskich pokazują, iż dynamika ta może osłabnąć dopiero po osiągnięciu poziomu 5% udziału w wydatkach na reklamę ogółem.
Wydatki na reklamę online na świecie
Światowe wydatki na reklamę internetową wynoszą obecnie około 4,6% wydatków reklamowych. Jest to kolejny argument potwierdzający tezę wzrostu wydatków na tą formę reklamy w Polsce.
Rysunek 5. Wydatki na reklamę online na świecie – udział w wydatkach na media w 2005 r.
Źródło: Zenith Optimedia
W roku 2008 wydatki na reklamę internetową mogą wzrosnąć ponad dwukrotnie w porównaniu do roku 2004 i wynieść blisko 30 miliardów dolarów.
Tabela 3. Światowe wydatki na reklamę według klas mediów w latach 2004 – 2008 (w mln USD)
2004 | 2005 | 2006* | 2007* | 2008* | |
Telewizja | 141 510 | 146 827 | 155 659 | 164 768 | 176 069 |
Dzienniki | 113 729 | 118 107 | 122 559 | 127 058 | 131 724 |
Magazyny | 52 227 | 52 739 | 55 069 | 57 802 | 60 569 |
Radio | 32 714 | 33 631 | 34 941 | 36 422 | 38 134 |
Outdoor | 21 892 | 23 231 | 24 916 | 26 948 | 29 289 |
Internet | 14 093 | 18 147 | 22 433 | 26 406 | 29 902 |
Kino | 1 517 | 1 656 | 1 794 | 1 934 | 2 094 |
Źródło: Zenith Optimedia (* – prognoza)
Reklamodawcy w Polsce
W roku 2005 największy udział w reklamie online utrzymała branża finansowa, nieznaczny spadek zanotowała branża telekomunikacyjna. Wzrost w branży finansowej związany jest głównie z rozwojem e-commerce i usług finansowych w sieci. Wzrost w branży transportowej związany był kampaniami reklamowymi tanich linii lotniczych. W znacznym stopniu wzrosły wydatki w branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods – Dóbr szybko zbywalnych), najwięksi reklamodawcy jak np. P&G czy Unilever znacznie rozbudowali swoje kampanie reklamowe w ciągu ostatnich lat.
Wzrost wydatków reklamowych w Internecie spowodowany w dużej mierze wzrostem liczby reklamodawców. Liczba firm reklamujących się w Internecie w roku 2005 wzrosła aż o 77%. Na ten wzrost składają się głównie małe i średnie przedsiębiorstwa.
IAB szacuje, że wydatki na reklamę znacznie wzrosną w sektorach spożywczym oraz usług turystycznych.
Tabela 4. Wiodące branże reklamowe w polskim Internecie
2003 | 2004 | 2005 | |
Finanse | 28% | 27% | 26% |
FMCG | 5% | 15% | 19% |
Telekomunikacja | 29% | 20% | 19% |
Transport | 14% | 12% | 18% |
Technologia | 8% | 6% | 5% |
Pozostałe | 16% | 20% | 13% |
Źródło: IAB Polska
Opinie o korzyściach wynikających z inwestowania w reklamę online
Internet uzupełnia i poszerza możliwości, jakie dają tradycyjne media (95%)
Bardziej precyzyjne dotarcie do określonych grup docelowych (84%)
Internet zapewnie wyższy zwrot z nakładów na reklamę (75%)
Nowe formy pozwalają na podniesienie efektywności przekazu reklamowego (62%)
(Źródło: eMarketer.com, AAF, n=121; klienci=22; agencje=48; media=23; badacze=28)
Głównymi korzyściami działań marketingowych w Internecie są:
Pozyskanie nowych klientów,
Utrzymanie dotychczasowych,
Zapewnienie „widoczności w sieci”, czyli rozreklamowanie strony WWW, czyli poniekąd oferty firmy,
Zbudowanie odpowiedniego wizerunku firmy.
Cechą charakterystyczną reklamy internetowej jest możliwość stosunkowo precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej, dlatego jest ona znacznie lepiej odbierana niż jakakolwiek inna forma reklamy.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.