Katalogi internetowe są to spisy witryn internetowych, tworzone przez ludzi – redaktorów. Aby strona znalazła się w katalogu należy ją do niego zgłosić. Redaktor danego katalogu ocenia stronę i decyduje czy umieścić ją w spisie.
Katalogi zawierają całe witryny, a nie pojedyncze strony WWW. Przez witrynę rozumiemy tutaj zbiór połączonych ze sobą stron internetowych poświęconych danej tematyce (w ramach danej domeny).
Zgłaszając stronę do katalogu podajemy zwykle krótki opis i słowa kluczowe związane ze stroną. Wybieramy również odpowiednią kategorię (jedną lub więcej, jeśli zezwala na to regulamin katalogu, a strona jest wielotematyczna) i podkategorie. Katalogi zwykle mają strukturę hierarchiczną – przykładowo stronę dealera sprzedającego samochody marki Opel umieścimy w katalogu Onetu w kategorii:
Firmy wg branż
Motoryzacja
Dealerzy samochodów
Opel-dealerzy
Katalogi same się nie uaktualniają. Jeśli chcemy zmienić opis w katalogu należy to zgłosić redaktorowi danego katalogu.
Użytkownicy większości katalogów mogą wyszukiwać strony w dwojaki sposób:
Przeglądając poszczególne kategorie,
Wyszukując strony na podstawie słów kluczowych.
Warto dodać stronę jednocześnie do wyszukiwarki i „współpracującego” z nią katalogu – możemy poprawić w ten sposób pozycję rankingową. Często w wynikach wyszukiwarek przy adresach URL znalezionych stron umieszczane są informacje, że strona znajduje się w katalogu w określonej kategorii.
Dlaczego warto zgłosić stronę do jak największej liczby katalogów?:
Katalogi często połączone są z wyszukiwarką – np. wyszukiwarka Onetu w pierwszej kolejności wyświetla strony, które znajdują się połączonym z nią katalogu,
Zwykle katalogi to popularne strony, a linki prowadzące z takich stron zwiększają Page Rank w Google – bardzo ważny czynnik wpływający na ranking strony,
Potencjalni klienci korzystają nie tylko z opcji „wyszukaj w Internecie”, ale także z opcji „wyszukaj w katalogu”,
Katalogi są posegregowane tematycznie, więc umieszczamy stronę w odpowiedniej kategorii – ktoś kto będzie szukał firm z branży np. automatyki być może od razu wejdzie do tej kategorii i tam znajdzie stronę.
Nawet mało popularny katalog ma jednak swoich użytkowników – potencjalnych klientów (jeśli nie dodamy strony, nie znajdziemy się w katalogu).
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.